2011-02-24

Ritualen / Originaltitel: The Rite

Tidigare ikväll var en vän och jag och såg en förhandsvisning av filmen Ritualen. Jag tyckte om den. Speciellt de första två tredjedelarna då allting bara kändes rätt; handlingen, skådespelarnas prestationer, musiken, hur det var filmat, stämningen. Anthony Hopkins spelade jättebra i den här filmen, även Colin O'Donoghue. Men (ja, det finns oftast ett men), slutet av filmen var åter igen en liten besvikelse. Det kändes som att de som gjort filmen tagit med de bästa delarna först och sedan upptäckt att "fan, vi måste korta ner filmen" och helt enkelt skippat mängder av scener. Jag säger som jag sagt förut; det var som att någon viftade med sitt trollspö och så var allt frid och fröjd.

Trots det alldeles för snabba slutet så är filmen lång, ca 2 timmar. Men tiden flög förbi ändå... även om jag märkte att folk skruvade en del på sig i sina säten när det var ca 20 minuter kvar. Jag kan i alla fall rekommendera den här filmen och i början kändes det som att det var en klar femma i betyg men det sjönk sedan och därför blir det bara en stark fyra.

Betyg: VVVV 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar