2011-01-03

Canon IXUS 300 HS

Vad tyckte jag då om den här kameran? Det som gjorde att jag köpte den var bland annat att jag trodde att den skulle ta bra bilder i svagt ljus, speciellt med tanke på bländaröppningen på f/2,0. Jag är absolut ingen teknikgeek men vänner och andra kunniga har sagt att det värdet är bra. =) Så hur blev då bilderna efter att ha testat kameran i olika miljöer? Jo, IXUS 300 HS tar fantastiskt bra bilder även i dålig belysning... om motivet är stilla. Jag testade nämligen kameran på en annan konsert och skärpan blev okej på själva artisten, men allt runt omkring var lite... inte suddigt men inte skarpt. Jag filmade även i HD och resultatet där blev likadant som på bilderna. När artisten dessutom rörde sig från ena sidan av scenen till den andra så hängde inte fokusen med riktigt. Det blev inte bra helt enkelt. Ljudet var precis som på IXUS 1000 HS. Dåligt... för konserter och andra högljudda platser alltså.

Batteritiden var mycket bätttre än IXUS 1000 HS... men det här var ingen kamera för mig ändå tyvärr. Jag tappade hoppet om att hitta en bra, ny kamera så jag gav mig ut på jakt i begagnatdjungeln efter en likadan kamera som jag redan har, nämligen Canon IXUS 80 IS. Och det, min vän, får du läsa om i ett senare inlägg. =)

Klicka här för att se bilder jag tagit med IXUS 300.

Tillägg 2011-01-20 - Jag ångrade mig och köpte IXUS 300 HS igen. Den ska jag använda på dagtid och min IXUS 80 IS tar jag med mig till konserter och när jag ska fota/filma andra rörliga motiv i dålig belysning.
















Betyg: VVV 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar